18 jun. 2016

LES ESGLÉSIES DEL LLAC TANA










ESGLÉSIES I MONESTIRS DEL LLAC TANA (Bahar Dar - ETIOPIA)

Els cristians etíops van reproduir els mateixos motius durant segles: la Santíssima Trinitat, la Mare de Déu, la vida de Crist, els Reis Mags, els fets dels sants o Sant Jordi matant al drac. Al principi, en forma de frescos sobre els murs de les esglésies; més tard com a miniatures i il·lustracions de manuscrits i a partir del segle XV també com a icones sobre fusta o metall. En tots els casos la figura humana apareix centrada en l'espai, deixant tot només minúsculs marges per als detalls ornamentals ; sense perspectiva. El missatge havia de ser clar, sense res que el distorsionés o distragués l'atenció de l'observador. La bellesa només tenia valor si estava al servei de la fe.
  
El bon nombre d'esglésies i monestirs que hi ha repartits per les ribes i les illes del Llac Tana (on té l’origen el Nil Blau) estan construïts en tova i fusta amb el sostre de palla. Són circulars amb un recinte tancat al centre on només hi poden entrar els monjos, ja que és precisament en aquest lloc central on es guarda gelosament una reproducció de l'Arca de l'Aliança (ells diuen que l'original està a Axum ...), essent aquest l'objecte de culte més sagrat i més venerat per l'Església ortodoxa etíop que ningú, a excepció dels propis clergues, poden veure.

Les parets estan completament pintades de dalt a baix amb frescos dels segles XIII i XIV en els quals, com he dit,  es representa i s'expliquen tots els passatges de la Bíblia als fidels. Calia fer-los-ho fàcil  atès que la majoria no sabien llegir.


Exposició al Centre Cultural MONTÀGORA (Sta.Magda.Montbui - L'Anoia)
del dia 27 de juny al 17 de juliol de 2016

.................................................


Los cristianos etíopes reprodujeron los mismos motivos durante siglos: la Santísima Trinidad, la Virgen, la vida de Cristo, los Reyes Magos, los hechos de los santos o San Jorge matando al dragón. Al principio, en forma de frescos sobre los muros de las iglesias; más tarde como miniaturas e ilustraciones de manuscritos y a partir del siglo XV también como iconos sobre madera o metal. En todos los casos la figura humana aparece centrada en el espacio, dejando todo sólo minúsculos márgenes para los detalles ornamentales; sin perspectiva. El mensaje debía ser claro, sin nada que distorsionara o distrajera la atención del observador. La belleza sólo tenía valor si estaba al servicio de la fe.
 
El buen número de iglesias y monasterios que hay repartidos por las orillas y las islas del Lago Tana (donde tiene su origen el Nilo Azul) están construidos en adobe y madera con el techo de paja. Son circulares con un recinto cerrado en el centro donde sólo pueden entrar los monjes, ya que es precisamente en este lugar central donde se guarda celosamente una reproducción del Arca de la Alianza (ellos dicen que el original está en Axum .. .), siendo éste el objeto de culto más sagrado y más venerado por la Iglesia ortodoxa etíope que nadie, a excepción de los propios clérigos, pueden ver.

Las paredes están completamente pintadas de arriba abajo con frescos de los siglos XIII y XIV en los que, como he dicho, se representa y se explican todos los pasajes de la Biblia a los fieles. Había que ponérselo fácil dado que la mayoría no sabían leer.



No hay comentarios:

Publicar un comentario

Gràcies pel teu comentari.